Als je goed kijkt, zie je meer!
Kinderen zijn van nature nieuwsgierig: ze willen de wereld ontdekken. Daarom is nieuwsgierigheid het uitgangspunt van leren. Nieuwsgierigheid motiveert kinderen om te leren, zorgt ervoor dat ze betrokken zijn bij wat ze leren en dat ze er plezier in hebben. Ook heeft nieuwsgierigheid een positieve invloed op de leerprestaties. Nieuwsgierigheid leidt ertoe dat je op zoek gaat naar antwoorden, je gaat observeren, vragen stellen, goed luisteren, diep nadenken en nieuwe vragen creëren. Het leidt tot taal en interactie. Als je nieuwsgierig bent naar iets, verwerk en onthoud je de informatie beter, werk je met meer aandacht aan een taak, en kun je je daar langer op concentreren.

In het onderwijs wordt er veel gefocust op de techniek van de didactiek. Even belangrijk is de aandacht voor en van het kind. Waar is het kind nieuwsgierig naar? Hoe zorg ik, als professional, dat ik de volledige aandacht van de kinderen heb voor de inhoud? Hoe houd ik dat vast? Wat wil ik zelf zien en weten van het kind? Wat weet dit kind al? Wat beheerst dit kind (nog) niet? Hoe zorg ik dat het kind zich gezien voelt en de juiste stappen, zowel voor de emotionele ontwikkeling als de kennisontwikkeling, worden gezet?
Bij ons staat het kind centraal, maar de leerkracht maakt het onderwijs!

Kijken…
is een belangrijke vaardigheid in de ontwikkeling van kinderen en professionals. Goed kijken vraagt om eigenschappen als 'durven verwonderen', 'oprecht nieuwsgierig zijn' en 'volledig luisteren'. Wanneer je als kind en/of als professional deze eigenschappen inzet, start je vanuit het aanwakkeren van verlangens om te leren, bij jezelf en de ander. Het is essentieel om kennis te verwerven over de-wereld-van-gisteren-en-vandaag. Deze kennis is nodig om in te voegen in de onbekende wereld-van-straks. Onderwijs, school en de leraar zijn nodig om die kennis te verschaffen, evenals de inspiratie die de leerling zal gebruiken om ervaringen te krijgen, inzichten te verwerven en vaardigheden op te doen.

Zien
betekent dat je hét verschil kunt maken doordat je de techniek van de didactiek een antwoord laat zijn op vragen die door de intrinsieke motivatie zijn aangewakkerd. Wij zijn dan echt in staat tegemoet te komen aan alle onderwijsbehoeften van onze leerlingen op een wijze waarop zij zich veilig voelen, gezien en gewaardeerd. Uiteraard willen we passende resultaten behalen en streven we ernaar om samen lerend het onderwijs te ontwikkelen zodat de kinderen een waardevolle bijdrage leveren aan de samenleving van de toekomst.