Samenwerking met SBO Bernardus

Met SBO Bernardus kennen wij een bijzondere samenwerking. Wij delen de vierkante meters voor het onderwijs in gebouw De KinderCirkel. In onze samenwerking staan de ondersteuningsbehoeftes van kinderen centraal. Dit ziet er als volgt uit:
  • Wij volgen regelmatig gezamenlijk nascholingen. Soms verplicht (zoals Kanjertraining), soms op uitnodiging;
  • Beide scholen zitten samen in de Professionele LeerGroepen, behalve wanneer de 'kleur van de school' domineert voor de onderzoeksvraag (bijv. keuze van de rekenmethode passend bij de leerlingenpopulatie). Dan zijn wij wel elkaars sparringpartner, maar maken we niet persé dezelfde keuze;
  • We hebben één leerlingencommissie en één oudervereniging;
  • Wij stimuleren elkaar in het verhogen van het kwaliteitsbewustzijn t.a.v. 'pedagogisch en didactisch handelen' door o.a. schooloverstijgende collegiale visitaties;
  • Wij delen elkaars kennis en expertise in 'Zicht op Ontwikkeling en Begeleiding' wanneer we zien dat we nog niet de juiste aanpak hebben voor een ondersteuningsvraag;
  • Bij terugplaatsingen van SBO naar regulier is De Triangel een school waarbij dit proces soepel en sneller verloopt omdat het kind, de ouders en de teamleden al bekend zijn met elkaar;
  • Bepaald extra ondersteuningsaanbod van SBO Bernardus kan incidenteel en tijdelijk worden ingezet voor een ondersteuningsvraag van De Triangel (dit gaat nooit ten koste van een leerling op SBO Bernardus);
  • Wanneer een leerling van SBO Bernardus een bepaald denk- en werkniveau op een vakgebied heeft ontwikkeld dat op SBO Bernardus niet wordt aangeboden, kan deze leerling het vak op De Triangel volgen (dit gaat nooit ten koste van een leerling op De Triangel).
  • We vieren samen!

Wij kiezen er bewust voor om onze leerlingen niet zomaar te mengen, alleen omdat we samen in één gebouw zitten. Leerlingen van SBO Bernardus en De Triangel verschillen in leerlingenpopulatie en in de ondersteuningsbehoeftes. Dit vraagt merendeels om een andere vorm van didactisch handelen, met name bij de instructie. Het kind staat centraal, niet de samenwerking. De samenwerking dient ertoe om de ondersteuningsvragen van leerlingen op beide scholen zo goed mogelijk te kunnen beantwoorden.